2022.12.01 - 2026.09.30

FP1 Motional European Rail Network and Mobility Management

FP1 – MOTIONAL

Europe’s Rail Flagship Project 1 – MObility managemenT multImodal envirOnment aNd digitAl enabLersFP1

Projekt Europe’s Rail Flagship Project 1 – MObility managemenT multImodal envirOnment aNd digitAl enabLers współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Ramowego Horyzont Europa – Project: 101101973 — FP1 – MOTIONAL — HORIZON-ER-JU-2022-01 oraz ze środków krajowych w ramach programu „Projekty Międzynarodowe Współfinansowanie – nr umowy: 5612/HE/2023/2.

Jest jednym z projektów flagowych realizowanych w ramach Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia: Europe’s Rail Joint Undertaking
(https://rail-research.europa.eu/)

Działania w projekcie obejmują dwie główne grupy prac (Work Streams):

  • WS1: „Zapewnienie danych dla wsparcia organizacji multimodalnego węzła przesiadkowego”,
  • WS2: „Rozbudowa standardu BIM o komponenty kolejowe i budowa cyfrowego bliźniaka dworca”.

OPIS ZAŁOŻEŃ:

W części odpowiadającej działaniom związanym z projektem „Zapewnienia danych dla wsparcia organizacji multimodalnego węzła przesiadkowego” podstawowym założeniem prac w Projekcie FP1 – MOTIONAL jest zbadanie w wybranych obszarach możliwości wykorzystania narzędzi analitycznych i algorytmów sztucznej inteligencji do przetwarzania i wnioskowania z dostępnych danych. Zakłada się, że kluczowe będzie zgromadzenie danych cyfrowych związanych z węzłem transportowym łączącym różnego rodzaju środki transportu i opracowanie algorytmów analitycznych, które pozwolą na wnioskowanie z uzyskanych danych oraz posłużą wsparciu procesów decyzyjnych.

W pierwszym etapie przewiduje się weryfikację dostępnych źródeł danych oraz zbudowanie modelu mikrosymulacyjnego ruchu osób w obszarze węzła przesiadkowego, umożliwiający przeprowadzenie oceny warunków ruchu (w tym zmienność poziomu swobody ruchu) oraz identyfikację obszarów zatłoczenia, tzw. „wąskich gardeł” i czynników zwiększających uciążliwość przesiadek. Analizie poddane zostaną również rodzaje transportu dostępne w węźle przesiadkowym w celu określenia, czy są one wystarczające do zapewnienia płynności ruchu i zagwarantowania atrakcyjności węzła przesiadkowego. Pozwoli to na zaproponowanie usprawnień i zmian w obszarze węzła transportowego, aby możliwe było zwiększenie płynności ruchu pasażerów i poprawa parametrów transportowych.Szczególnie istotne będzie opracowanie wytycznych w zakresie sposobu zarzadzania różnymi formami transportu, optymalnego ich ułożenia i usprawnienia przepływu pasażerów pomiędzy nimi. Jednocześnie wykorzystanie narzędzi analitycznych do prognozowania trendów, predykcji potrzeb pasażerów i użytkowników dworca oraz analizowania i przewidywania zmian w przepływach osób na terenie węzła transportowego, może zostać wykorzystane do planowania usług niezbędnych do udostępnienia na dworcu.

Prace partnerów z ekosystemu zakładają również udział w planowaniu rozkładów jazdy poprzez udostępnienie informacji o zwiększonej liczbie pasażerów na dworcu, cykliczności występowania takich sytuacji oraz innych informacji mogących mieć wpływ na zapotrzebowanie na transport kolejowy. W tym zakresie realizowane będą zarówno działania w ramach planowania krótkookresowych zmian wynikających z nagłych zakłóceń ruchu spowodowanych awariami lub krótkotrwałymi pracami na infrastrukturze liniowej, a także prognozy długookresowe pozwalające budować założenia dla przyszłych rozkładów jazdy. Dzięki umiejscowieniu proponowanego miejsca przeprowadzenia pilotażu w Aglomeracji Łódzkiej, możliwe będzie zbadanie wpływu tunelu pomiędzy dworcem Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna, a także określenie potencjalnych trendów po oddaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego i prognozowania możliwego wpływu Kolei Dużych Prędkości na ruch pasażerów.W zakresie prac zaplanowanych w projekcie „Rozbudowa standardu BIM o komponenty kolejowe i budowa cyfrowego bliźniaka dworca”, zakłada się przede wszystkim udział w opracowaniu i ustaleniu standardów odwzorowania dworców w środowisku cyfrowym (Digital Twin), w odniesieniu do standardów opracowywanych przez pozostałe obszary sektora kolejowego obejmujące infrastrukturę liniową, tabor, systemu sterowania, trakcje energetyczne itp. Współpraca z ekspertami z innych obszarów sektora kolejowego pozwoli na opracowanie prototypu modułu wspierającego tworzenie sfederowanych modeli, który z kolei umożliwi identyfikację potencjalnych kolizji międzybranżowych W ramach projektu MOTIONAL zakłada się ustalenie danych wymaganych do komunikowania się cyfrowych bliźniaków różnych obszarów, minimalny zakres danych wystawianych za pomocą interfejsu oraz założenia dla regulacji TSI, które miałyby wprowadzić standard cyfrowych bliźniaków do powszechnego stosowania na kolei. Działania te będą kontynuowane w Filarze Systemowym Partnerstwa Europe’s Rail JU, który zakłada wprowadzenie tego standardu jako obowiązującego w którejś z planowanych na przyszłość wersji TSI.

CELE DZIAŁAŃ:

  • rozwój narzędzi cyfrowych służących do łączenia informacji o podróży pasażera z różnych źródeł, takich jak systemy dworca, dane z cyfrowego bliźniaka, systemy planowania podróży i zakupu biletów, a także ogólnodostępnych danych otwartych,
  • wytworzenie algorytmów do analizy możliwości redukcji kosztów dzięki odpowiedniemu doborowi usług transportowych i rodzajów transportu dostępnych w węźle przesiadkowym,
  • zapewnienie informacji o dostępnych usługach w węźle przesiadkowym i w jego sąsiedztwie oraz stworzenie mechanizmów doboru i optymalizacji usług sprzyjających poprawie atrakcyjności węzła przesiadkowego z punktu widzenia pasażera oraz przynoszących najwyższą wartość komercyjną zarządcy dworca,
  • analiza w zakresie wariantowości możliwych zastosowań w transporcie publicznym środków transportu o możliwie jak najmniejszym wpływie na zanieczyszczenie środowiska (zasilane odnawialnymi źródłami energii lub alternatywnymi paliwami),
  • opracowanie modelu wielopłaszczyznowego systemu określania trendów przemieszczania się pasażerów w oparciu o dane gromadzone w ramach węzła przesiadkowego,
  • opracowanie modelu ruchu, obciążenia infrastruktury węzła transportowego i analityki w zakresie zmian w prowadzeniu ruchu,
  • wykorzystanie danych o ruchu pasażerów do poprawy dostępności różnych środków transportu w celu poprawy wygody i warunków przesiadania się w multimodalnym węźle przesiadkowym, pomiędzy koleją a środkami transportu miejskiego,
  • opracowanie założeń służących zwiększeniu stopnia integracji środków transportu kolejowego (dalekobieżnego i regionalnego) oraz transportu miejskiego, ograniczenia występujących uciążliwości i skrócenia czasu przesiadania się pasażerów.
  • opracowanie algorytmów wspierających zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego,
  • opracowanie założeń dla modeli innych węzłów przesiadkowych o różnej skali,
  • wypracowanie standardu danych gromadzonych w ramach cyfrowego bliźniaka dworca i opracowanie założeń dla interfejsów z pozostałymi obszarami systemu kolejowego.

OCZEKIWANE EFEKTY WDROŻENIA:

  • wypracowanie mechanizmów zaawansowanej analizy danych związanych z zarządzaniem nieruchomościami na rynku kolejowym (zarówno danych własnych, jak i tzw. danych zewnętrznych, czyli otwartych i komercyjnych zbiorów dostępnych na rynku),
  • zwiększenie przepływu pasażerów i klientów węzła przesiadkowego dzięki optymalnemu doborowi rodzajów transportu dostępnych w węźle,
  • wypracowanie narzędzi wspierających integrację transportu kolejowego z transportem drogowym, w szczególności z transportem autobusowym, komunikacją miejską i współdzielonymi środkami komunikacji indywidualnej,
  • podwyższenie efektywności wykorzystania nieruchomości i ich komercjalizacji dzięki bieżącemu dostępowi do danych i raportów oraz narzędzi do prognozowania i określania trendów,
  • identyfikacja grup interesariuszy węzła komunikacyjnego w celu dopasowania usług do sposobów zachowania się użytkowników i klasyfikacja grup docelowych w oparciu o matrycę kodów kulturowych,
  • zapewnienie, że założenia przyjęte do budowy cyfrowego bliźniaka dworca przez PKP S.A. staną się standardem dla opisu budynków dworca w przepisach interoperacyjności na poziomie całej Unii Europejskiej,
  • zapewnienie rozwiązań, umożliwiających identyfikacji kolizji międzybranżowych za pomocą narzędzi cyfrowych,
  • identyfikacja grup interesariuszy węzła komunikacyjnego w celu dopasowania usług do sposobów zachowania się użytkowników i klasyfikacja grup docelowych w oparciu o matrycę kodów kulturowych.

PARTNERZY PROJEKTU:

  1. HACON INGENIEURGESELLSCHAFT MBH (HACON) – Koordynator,
    • SIEMENS MOBILITY GMBH (SMO),
    • SIEMENS MOBILITY UNIPESSOAL LDA (SMO PT),
    • SQILLS PRODUCTS B.V. (Sqills),
  2. ADMINISTRADOR DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARIAS (ADIF),
    • CENTRO DE ESTUDIOS Y EXPERIMENTACION DE OBRAS PUBLICAS (CEDEX),
    • INGENIERIA Y ECONOMIA DEL TRANSPORTE SME MP SA (INECO),
    • Renfe Operadora (RENFE)
  3. ALSTOM TRANSPORT SA (ATSA),
    • BOMBARDIER TRANSPORTATION SWEDEN AB (BTS),
    • BOMBARDIER TRANSPORTATION (ZWUS) POLSKA SP(ZOO) (BTP),
    • RAILENIUM (RAILENIUM)
  4. MER MEC SPA (MERMEC),
    • MER MEC STE SRL (MMSTE)
  5. AZD PRAHA SRO (AZD),
  6. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF)

    • CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES INVESTIGACION Y DESARROLLO SL (CAF I+D),
    • CAF SIGNALLING S.L (CAFS),
    • CAF TURNKEY & ENGINEERING SOCIEDAD LIMITADA (CAF TE),
    • CAF SIGNALLING SL SOCIEDAD COMANDITARIA SIMPLE (CAF SIG SCS)
  7. ASOCIACION CENTRO TECNOLOGICO CEIT (CEIT),
  8. DEUTSCHE BAHN AG (DB)

    • DB STATION&SERVICE AKTIENGESELLSCHAFT (DB S&S),
    • DB NETZ AG (DBN),
    • DB SYSTEL GMBH (DB Systel),
    • DB SYSTEMTECHNIK GMBH (DB ST),
  9. DEUTSCHES ZENTRUM FUR LUFT – UND RAUMFAHRT EV (DLR),
  10.  ENCLAVAMIENTOS Y SENALIZACION FERROVIARIA ENYSE SA (ENYSE),
  11.  ETRA INVESTIGACION Y DESARROLLO SA (ETRA I+D),
  12.  FAIVELEY TRANSPORT SAS (FT),
    • COFREN SRL (COFREN),
    • FAIVELEY TRANSPORT NSF (FT NSF),
  13. FERROVIE DELLO STATO ITALIANE SPA (FS)

    • TRENITALIA SPA (TRIT),
    • RETE FERROVIARIA ITALIANA (RFI),
    • FSTECHNOLOGY SPA (FST),
  14. HITACHI RAIL STS SPA (STS),
  15. INDRA SISTEMAS SA (INDRA),
    • INDRA FACTORIA TECNOLOGICA SL (IFT)
  16. NORWEGIAN RAILWAY DIRECTORATE (NRD),
    • INSTITUTT FOR ENERGITEKNIKK (IFE),
    • SINTEF AS (SINTEF),
  17. KNORR-BREMSE SYSTEME FUR SCHIENENFAHRZEUGE GMBH (KB),
    • KNORR-BREMSE VASUTI JARMU RENDSZEREK HUNGARIA KORLATOLT FELELOSSEGU TARSASAG (KBH),
  18. OBB-Infrastruktur AG (OBB-Infra)

    • SOFTWARE COMPETENCE CENTER HAGENBERG GMBH (SCCH),
    • FREQUENTIS AG (FREQUENTIS),
    • CNS – SOLUTIONS & SUPPORT GMBH (CNS),
    • TEAM TECHNOLOGY MANAGEMENT GMBH (team CTM),
    • MC MOBILITY CONSULTANTS GMBH (MC),
  19. POLSKIE KOLEJE PANSTWOWE SPOLKA AKCYJNA (PKP),
    • CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY SP ZOO (CPK),
    • PKP INFORMATYKA SP ZOO (PKP IK),
    • PANSTWOWA UCZELNIA ZAWODOWA IM IGNACEGO MOSCICKIEGO W CIECHANOWIE (PUZIM),
    • ŁÓDZKA KOLEJ AGLOMERACYJNA SPOLKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA (LKA),
    • AKADEMIA GORNICZO-HUTNICZA IM. STANISLAWA STASZICA W KRAKOWIE (AGH),
    • INFRABYTE SPOLKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA (IB),
    • SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT TECHNIK INNOWACYJNYCH EMAG (EMAG),
    • SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – POZNANSKI INSTYTUT TECHNOLOGICZNY (PIT),
  20. PRORAIL BV (PRORAIL),
    • UNIVERSITEIT TWENTE (UT),
    • TECHNISCHE UNIVERSITEIT DELFT (TUD),
  21. NS REIZIGERS BV (NSR),
    • SISCOG SISTEMAS COGNITIVOS SA (SISCOG),
    • TECHNISCHE UNIVERSITEIT DELFT (TU Delft),
    • ERASMUS UNIVERSITEIT ROTTERDAM (EUR),
  22. SOCIETE NATIONALE SNCF (SNCF),
    • SNCF RESEAU (SNCF-R),
    • RAILENIUM (RAILENIUM),
    • UNION INTERNATIONALE DES CHEMINS DE FER (UIC),
    • SNCF VOYAGEURS (SNCF-V),
    • INSTITUT MINES-TELECOM (IMT),
  23. GTS DEUTSCHLAND GMBH (GTSD),
    • GTS FRANCE SAS (GTSF),
    • REVENUE COLLECTION SYSTEMS FRANCE SAS (RCS),
  24. TRAFIKVERKET – TRV (TRV),
    • KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (KTH),
    • STATENS VAG- OCH TRANSPORTFORSKNINGSINSTITUT (VTI),
    • LINKOPINGS UNIVERSITET (LIU),
    • LUNDS UNIVERSITET (LU),
    • RISE RESEARCH INSTITUTES OF SWEDEN AB (RISE),
  25. VOESTALPINE RAILWAY SYSTEMS GMBH (vaRS),
    • VOESTALPINE DIGITAL TRACKMANAGEMENT GMBH (vaDTM),
    • VIRTUAL VEHICLE RESEARCH GMBH (VIF),
    • TRACK MACHINES CONNECTED GESELLSCHAFT M.B.H. (TMC),
  26. METRO DE MADRID SA (MdM),
  27. SJ AB (SJ),
  28. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)


BUDŻET PROJEKTU:

W projekcie FP1 – MOTIONAL, łączna wysokość kosztów kwalifikowanych całego ekosystemu wynosi 54 426 362,8 EUR, z czego dotacja wynosi 37 875 973,6 EUR. Łączna wartość projektu dla Łukasiewicz – EMAG wynosi: 107 858,75 EUR, w tym dotacja w wysokości: 64 715,25 EUR ze środków Unii Europejskiej, 173 504,00 zł ze środków krajowych.

Europes rail, Flaga Polski biało czerwona, godło, flaga dofinansowane przez UE

This will close in 0 seconds